ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 20 ساله )

سلام خدمت مشاور عزیز . من دانشجو هستم . مدتی است که احساس تنهایی می کنم و دوست دارم با یک دختر در ارتباط باشم . نمی دانم چطور به پدر و مادر بگویم که من می خواهم ازواج کنم (از طرفی فشار جنسی هم هست) خجالت می کشم . ولی وقتی به خودم فک می کنم می گویم من چه دارم نه کاری نه فنی نه خونه ای تنها چیزی که دارم یک کارت پایان خدمت است اصلا با این وضع به فکر ازدواج باشم ؟؟
ممنون از می شم کمک کنید


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

ازدواج و همسر گزینی نیازی فطری و غریزی است که در نهاد هر انسانی گذاشته شده و عاملی برای بقای نسل انسان است. هر انسانی دوست دارد در سنین جوانی به جنس مخالفش عشق بورزد و توسط او دوست داشته شود و نیازهای عاطفی و جنسی اش را از طریق او ارضا کند. این نیازی طبیعی است و اسلام هم به آن ارزش قائل است و راه صحیح ارضای این نیاز را هم مشخص کرده است که ازدواج می باشد. خیلی اوقات تربیت های غلط خانوادگی و محیطی که فرد در آن بزرگ می شود یا آموزش هایی نادرستی که می بیند ممکن است این نیاز فطری و غریزی را کم رنگ کند ولی هیچ گاه نمی تواند باعث محو آن شود و هر کس در درون خود این نیاز را احساس می کند، هر چند رفتارهای بیرونی اش خلاف آن را نشان دهد. پس این نیاز در وجود شما کاملا طبیعی و منطقی است منتها باید از طریق عقلی و شرعی ارضاء شود.

برادر گرامی! در متن سؤال خود بیان داشتید که شرایط ازدواج را ندارید ولی ما به شما عرض می کنیم که از آنجا که یک عذر تقریبا عمومی و بهانه همگانی برای فرار از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده، مسأله فقر و نداشتن امکانات مالی است قرآن به پاسخ آن پرداخته و می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد، خداوند واسع و آگاه است. (نور، آیه 32).

قدرتش آن چنان وسیع است که پهنه عالم هستی را فرا می گیرد وعلم او چنان گسترده است که از نیات همه کس به ویژه آنها که به نیت عفت و پاکدامنی اقدام به ازدواج می کنند آگاه است و همه را مشمول فضل و کرم خود قرار خواهد داد. ولی از آنجا که گاه با تمام تلاش و کوشش که خود انسان و دیگران می کنند وسیله ازدواج فراهم نمی گردد و خواه ناخواه انسان مجبور است مدتی را با محرومیت بگذارند، مبادا کسانی که در این مرحله قرار دارند گمان کنند که آلودگی جنسی برای آنها مجاز است و ضرورت چنین ایجاب می کند، لذا بلافاصله در آیه بعد دستور پارسایی را هر چند مشکل باشد به آنها داده و می گوید: و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز سازد. (نور، آیه 33). برادر گرامی توصیه ما برای رفع مشکل شما ازدواج است، همیشه امکان ازدواج وجود دارد .درست است که هنوز از نظر اقتصادی آماده نیستید و شغل مناسب ندارید، خوب بدون شک نیاز اقتصادی و داشتن شغل و درآمد از نیازهای اساسی انسان در زندگی است، بنابراین برای مدیریت زندگی مشترک و پس از ازدواج این نیاز وجود خواهد داشت و باید به شکلی (هر چند از طریق مساعدت والدین و...)تامین شود، ولی برای اقدام به ازدواج نیاز نیست که حتما شغل و درآمدی داشته باشید و نباید آن قدر عقلانی و محاسبه گرانه با این موضوع برخورد نمایید.

به نظر ما بهترین گزینه در شرایط فعلی اقدام به خواستگاری و فراهم نمودن مقدمات ازدواج است و این امر باعث می شود که شما انگیزه بیشتری برای دستیابی به شغل مناسب پیدا کنید زیرا باعقد بستن احساس مسؤولیت شما چند برابر می شود و همین باعث می شود که با جدیت بیشتری دنبال کسب و کار بروید. البته این را هم بگوییم که اول باید یک خانواده منصف و فهمیده و مومن پیدا کنید که منطقی باشند و درد جوان ها رو بفهمند که تعداد این نوع خانوادهها کم هم نیستند و اگر سعی کنید حتما موفق می شوید. برخی افراد فقر و نداشتن شغل مناسب را بهانه می کنند و زیر بار ازدواج نمی روند. قرآن کریم اینطرز تفکر و فرهنگ را 1400 سال پیش پیش بینی و ان را غلط دانسته و با صراحت اعلام می دارد هرکس پا به عرصه ازدواج و خانواده گذارد خداوند وضع اقتصادی او را نیز دگرگون می کند: «و أنکحوا الأیمی منکم والصلحین من عبادکم و اما یکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم: (32 سوره نور ) و مردان و زنان بی همسر را همسر دهید، و همچنین غلامان و کنیزانی را که صلاحیت ازدواج دارند. و اگر نیازمند و فقیر باشند خداوند از فضلش آنان را بی نیاز خواهد ساخت و خداوند گشایش دهنده و داناست.» خوب البته نمی خواهیم به کلی عقل را کنار بگذاریم، نه شما می توانید از برخی از راهکارهای عقلانی هم استفاده کنید و با به تاخیر انداختن برخی مراحل بعدی ازدواج ، آمادگی اقتصادی و روحی و اجتماعی لازم را نیز پیدا نموده و خود را برای پذیرش مسئولیت آماده کنید.

راهکار این است که فرد مناسب را پیدا کنید، و پس از انجام خواستگاری، با توافق دو خانواده مدت زمان عقد را طولانی نمایید. از این طریق می توانید هم به نیازهای عاطفی خود پاسخ مناسب بدهید، و هم بار اقتصادی خانواده روی دوش شما نیست و می توانید با آرامش تا زمان فراهم شدن شرایط و یافتن شغل مناسب و پایان تحصیلات، صبر کنید و عروسی را به تاخیر بیاندازید. این مشکل را خانواده دختر هم دارد و آنها هم مایل نیستند، دختران شان در خانه بماند و برای یافتن همسر مناسب در انتظاری سخت بسر ببرد و چشم به راه خواستگاری باشد که به او آرامش و عشق هدیه دهد. برادر عزیز! اگر در بیان این موضوع خجالت می کشید می توانید از یک واسطه امین از فامیل بخواهید تا آن را با خانواده تان مطرح نماید و یا خودتان در فضایی صمیمی با پدر و یا مادرتان این مسئله را مطرح نمایید و اگر گفتند هنوز زود است بگویید تا پیدا کردن مورد و دوران نامزدی و ... به 22 یا نهایت 23 سال که مناسب ترین سن ازدواج است خواهید رسید.

ما نیز دعاگویتان هستیم.

موفق باشید.